IRSTI 19.41.91

Eric Freedman

professor of Journalism and director of the Knight Center
for Environmental Journalism at Michigan State University, USA, East Lansing,
e-mail: freedmaS@msu.edu

FAKE NEWS IN AMERICA

The 2016 election for president of the United States was marred by a flood of deliberate misinfor-
mation, hacking by foreign troublemakers — predominantly Russian —and other abuses of electronic
communications and platforms. The campaign for president and other high officials was also marred by
vicious political attacks on the credibility and integrity of the news media and on professional journalists.

The earliest American newspapers during colonial times required a printing license from London,
and those licenses were issued only to publishers who ‘favored the ruling elite’. Those newspapers
served as official or unofficial voices of the royal government — what we might call propaganda. Even
that long ago there were conflicts and arguments about the publication of verifiable facts, opinions and
misinformation.

Key words: election, fake news, facts, opinions and misinformation.

Apuk Dpuramar
npoeccop, IKOAOrMSAABIK, XXYPHAAMCTUKA OPTAABIFbIHBIH AVMPEKTOPbI,
Mwuumran memaekeTTik yHuBepcuTeti, AKLL, Mct AaHcuHr k., e-mail: freedma5@msu.edu

AMepHKaAAFbl XKaAFaH YKaHAAbIKTap

2016 >kbiAbl Kypama LLITaTTapaarbl NPe3nAEHTTIK caiAay Ke3iHAE apHaibl KacakaHa OypMaAaHFaH
aKnapaTTap Aeri apTTbl >KoHe LUETEAAIK 3MSHKECTep TapariblHaH, acipece pecemAik >koHe 0acka Aa
3AEKTPOHAbBI KOMMYHMKaLMIAAP MeH MAaTopMasap OHbl ©3 MyAAeciHe nanaasaHbiabl. OA npesun-
AEHTTIH >koHe 6acka Aa >KOFapbl AayasbIMAbl TYAFAAAPAbIH YriT-HacMXaTblHA, COHAAM-aK, OyKapaAblK,
aknapaT KypaAAapbl MEH >KYPHAAMCTEPAIH BGeAEAIHE XKOHE TyTaCTblFbl MEH KaCIOMAIriHe >KacaAraH
KaTaA cascu WabybIAAAP bIKMAA €TTi.

AMEpPUMKaAAFbl EPTEAE KYAADBIK KE3EHAE LLUbIKKAH ra3eTTEPAiH ©3i OHbl 6aCbIN WhbiFapy yuliH AOH-
AOHHAH AMLEH3MSIHbI TAAAM €TKEH XaHe OYA AULIEH3USAAAP TEK OMACYLLI SAUTaHbI KOAAQYLLbI OacrnaAapra
raHa 6epiAai. byA rasetTep natwaAbIK, YKiIMETTIH peCMM Hemece 6eMpecMmn AaybICbl PETIHAE KbI3MET eT-
Ti, 9FHM OAQpPAbI YTiTTEY (MpornaraHAa) Kypaabl Aen aTayra 60Aaabl. TinTi OyAaH epTe 3amMaHHbIH ©3iHAE
>KapusiAaHFaH (DakTiAepAi, MiKip MeH »KaAFaH aknapaTTbl TEKCEPY TypaAbl AdyAap MeH mikipTaracTtap
GOAFaH.

Tyiiin ce3aep: cailAay, >KaAFaH XKaHaAblKTap, hakTiAep, nikipaep >keHe GypmaAaHFaH akmapar.

Ipuk Dpuramar
npodeccop, AmpekTop LleHTpa DkoAornyeckon xypHaAMCTUKM,
YuusepcuteT wrata Muuumrad, CLUA, r. Mct AaHcuHr, e-mail: freedma5@msu.edu

®deiik-HOBOCTH B AMepuKe

Bbi6opbl npesnaeHTa CoeamHerHbix LLTtaTtoB B 2016 roay 6biAM oMpayeHbl MOTOKOM MpeAHame-
pPEeHHOM Ae3MHOPMaLMK, XaKepCKMMM aTakaMu MHOCTPaHHbIX HapyLUMTEAeNn, MNpenmyLLeCcTBEHHO
POCCUIACKMX, U APYTMMK MPOTUBOMPABHBIMU AEMCTBUSIMU B OOAACTU IAEKTPOHHbIX KOMMYHUKALIMIA 1
nAatopm. BbiGopHas KamnaHusi B MOAAEPIKKY KaHAMAQTOB HA MOCT MPE3MAEHTA TakXKe OTAMYAAACh
SKECTOKMMM MOAUTUYECKMMM HarMaAKaMM Ha aBTOPUTET M YeCTHOCTb CPEACTB MacCOBOM MHpopmaumm
M NPoeCCMOHAABHbBIX )KYPHAAUCTOB. KpMUTHKa MCXOAMAQ AdXKe OT BbICOKOMOCTABAEHHbIX YMHOBHMKOB.

© 2019 Al-Farabi Kazakh National University



Eric Freedman

EcAn 06paTMThCsl K UCTOPUM, TO MEPBbIE aMepUKAHCKME ra3eThl elle B KOAOHWAAbHbIE BpemeHa
TpeboBaAW AMLIEH3MM HA NeYvaTb M3 AOHAOHA, M 3TU pa3peLLeHs BbIAQBAAMCh TOAbKO TEM U3AATEASIM,
KOTOpPbIE «OAOBPSIAU 1 MOAAEPXKMBAAM MPABSILLYIO SAUTY». [a3€Tbl CAY>KUAM OULMAABHBIM AU HEO(U-
LMAAbHbIM FOAOCOM KOPOAEBCKOIO MPABUTEAbCTBA, PACMPOCTPAHSAS TaknM 06pa3om MHGopMaLmMio, 4To
Mbl MOTAM Obl Ha3BaTb MponaraHAO. Y>ke Toraa OblAv KOH(AMKTbBI U CMOPbI MO MOBOAY HEOOXOAMMOCTH

npoBepKu (PakTOB, MHEHUI N A€3MHDOPMALINMN.

KAroueBblie cAoBa: BbIGOPbI, (haAbLLMBbIE HOBOCTM, (DaKTbl, MHEHMS 1 Ae3MH(OpMaLMS.

A comprehensive study supported by the Knight
Foundation’s Trust, Media and Democracy Initia-
tive examined how misinformation spread during
the campaign. The study examined over 10 million
tweets from 700,000 Twitter accounts that linked to
more than 600 misinformation and conspiracy news
outlets. These are the key findings as described by
the Knight Foundation (Knight Foundation, 2018):

There was a concentrated ‘fake news’ ecosystem
highly active both during and after the 2016 election.

‘Fake news’ and disinformation continue to
reach millions.

Just a few fake and conspiracy news sites
accounted for most of the fake news that spread on
Twitter.

Most of the accounts spreading fake or
conspiracy news included in the report show
evidence of automated posting.

Fake news still receives significantly fewer links
than mainstream media sources.

Accounts that spread fake news are densely
connected.

A substantial amount of misinformation was
spread by both Republican— and Democratic-
identified accounts.

The coordinated spread of misinformation by
Russia’s Internet Research Agency trolls is evident
— but other accounts were likely more important in
spreading fake news.

In addition, during his 2016 campaign and
later as president, Donald Trump repeatedly
used the term ‘fake news’ as a weapon to attack
reputable and well-respected news organizations
and journalists when he disliked their accurate and
truthful coverage. He also has used other insulting
language for the press, including ‘lying media’ and
‘enemy of the people’.

Such attacks contribute to public distrust of
the U.S. news media. Other factors in that distrust
include the perception that television news and
newspapers present biased coverage and the vast
number of ‘news’ and ‘public affairs’ websites that
are not produced by trained professional journalists.
At the same time, surveys and polls show that
the public has different degrees of confidence
in different news outlets. For example, a 2018

ISSN 1563-0242
eISSN 2617-7978

survey of 2,009 Americans by Simmons Research
found much higher levels of trust in the Wall Street
Journal, the major U.S. television network news,
the New York Times and the Washington Post than in
‘explicitly partisan’ websites. Even so, many of the
people surveyed appeared to ‘lump them together as
untrustworthy’ (Benton, 2018).

‘Fake news’in early U.S. history

Although the term ‘fake news’ is recent
and although technologies for distributing
misinformation have changed dramatically, the
history of fake and biased news in America dates
back hundreds of years. Media historians trace
it back to the 1600s when Great Britain was the
world’s dominant colonial power and controlled 13
colonies in what is now the Eastern U.S.

The earliest American newspapers during
colonial times required a printing license from
London, and those licenses were issued only to
publishers who ‘favored the ruling elite’ (Copeland,
p- 40, 2001). Those newspapers served as official
or unofficial voices of the royal government — what
we might call propaganda. Even that long ago there
were conflicts and arguments about the publication
of verifiable facts, opinions and misinformation.

By the early 1700s, some newspapers were
willing to criticize the royal government and its high
officials — often at great risk. For example, in 1734 —
42 years before the American colonies declared their
independence — a German immigrant printer named
John Peter Zenger went on trial in New York City
on a criminal charge of ‘seditious libel’. That charge
meant he was accused of publishing material that
was considered disloyal, treasonous or disrespectful
of the king and royal officials, regardless of its
accuracy or truth. That charge is similar to ‘honor
and decency’ laws in some countries today where
criticism of the rulers and government is a crime.

Zenger was the publisher of the New York
Weekly Journal. His newspaper promised readers
‘the freshest advances, domestic and foreign’ but
also delivered controversy that landed him behind
bars for publishing harsh criticisms of the royal
governor. The criticism was often written by the
governor’s political enemies, not personally by
Zenger, but there was no dispute that he did publish

Herald of journalism. Ne2 (52). 2019 5



Fake News in America

the material. However, the jury still acquitted him
and he was freed after 9 months in jail.

The party press

Political parties developed in the late 1700s after
the American Revolution. It was a period when ‘the
press gained political importance because of the
position it occupied as the most important medium
for the distribution of news and views’(Sloan, p.
71, 2011). Newspapers emerged as the mouthpieces
of the parties, and most were affiliated with and
supported financially by political parties. In many
cases, political groups provided cash or loans to
start a paper and to buy printing equipment. Often
the political funders then appointed one of their own
members as the editor.

These influential newspapers were expected to
provide politically slanted news, not objective facts.
‘No medium offered such a convenient method for
reaching party members and voters as newspapers
did’, media historian Wm. David Sloan wrote:

Clearly editors believed the overriding
purpose of the press was to serve a partisan cause.
Newspapers were intended to be neither non-partisan
nor independent of parties. By 1800 many editors
made no pretense of impartiality. ‘Objective’ news
reporting would not have been enough. Advocacy of
a cause was imperative (Ibid, pp. 73-74).

It was not until the 1880s that many newspapers
stopped formally allying themselves with parties,
although their opinion columns and editorials may
have continued to favor Democratic or Republican
candidates and policies. Some U.S. newspapers still
have names that reflect their partisan history, such
as the Arkansas Democrat-Gazette and the Herald
Republican, although they are no longer affiliated
with political parties.

Today as a matter of ethics and transparency,
U.S. newspapers and some TV networks are careful
to separate news from opinion and commentary.
Newspapers generally do this by designating one
or more pages to editorials and opinion columns.
Editorials reflect the collective opinion of their
editorial board. Columns and commentary should be
clearly identified as opinion or analysis, not news.

‘Yellow journalism’

Truth also fell victim to the wave of ‘yellow
journalism’ that began in the late 1800s. The term
refers to the use of sensationalized news and lurid
features to increase circulation and to entice readers.
The period was marked by aggressive competition
among major newspapers and their wealthy owners.
‘The phrase was coined in the 1890s to describe the
tactics employed in furious competition between
two New York City newspapers, the World and

the Journal’ [Encyclopedia Britannica] but spread
among newspapers competing in other cities to
attract readers. Coverage became sensationalistic.
Newspaper layouts and illustrations became
flamboyant. Journalists relied increasingly on
anonymous rather than named news sources.
Newspapers were criticized for intruding into the
privacy of citizens, for sensationalism and for ‘the
reckless printing of alleged news that is not news’
(Everett & Campbell, p. 238, 2011).

When tensions erupted in 1898 between the
U.S. and Spain — which owned a colony, Cuba,
145 kilometers south of Florida — some American
newspapers advocated vigorously in favor of war.
The explosion of a U.S. battleship, the Maine, in
Havana harbor led to exaggerated press coverage
that blamed Spanish authorities for the sinking of
the ship. While emotional and biased news coverage
was not the cause of the war, newspapers covered it
aggressively once the 114-day war started in April
1898.

The term ‘yellow journalism™ is still used to
describe sensationalized coverage that often makes
up ‘facts’ or exaggerates and distorts actual facts.

Fact-checking in America: 2 models

Today, formal journalistic fact-checking takes
two primary forms in America. One is done by
nonprofit entities like PolitiFact (www.politifact.
com) and the other is done by established news
organizations like the Washington Post, Associated
Press and CNN.

Each has a statement of principles and discloses
to the public how it does its work. For example, a
CNN director explained how that network verifies
photos and videos submitted by so-called ‘citizen
journalists’. Some of their material is used in
broadcasts or quoted in online stories. She explains,
‘At CNN we see it as our responsibility to add
content and analysis’ from such material, cross-
check with other social media reports, talk with
CNN’s affiliated local television stations and talk
with subject-matter experts (King, p. 18, 2012).

U.S. journalists and news organizations also
use software technology to help them determine
whether photos from members of the public, public
relations firms and other sources — ‘user-generated’
photos — are genuine. Among them is the Associated
Press, a U.S.-based international wire service that
distributes about 3,000 images daily. As the director
of photography for the AP explained, ‘We try to
verify as best we can that the images portray what
they claim to portray. We look for elements that
can support authenticity’. As for transparency and
disclosure to the public, he wrote, ‘If we cannot

6 Xabapusl. XKypranuctuxa cepusicsl. Ne2 (52). 2019



Eric Freedman

communicate with the videographer or photographer,
we will add a disclaimer that says the AP “is unable
to independently verify the authenticity, content,
location or date of this handout photo/video™” (Lyon,
p-9,2012).

This next section of this chapter describes
one example of each model, first an independent
fact-checking organization and second a major
newspaper’s fact-checking system.

PolitiFact

PolitiFact, which the 7Tampa Bay (Florida) Times
established in 2007, describes itself as ‘a nonpartisan
fact-checking website to sort out the truth in
American politics’. In 2018, the Poynter Institute, a
nonprofit school for journalists, acquired PolitiFact.
Its funding comes from online advertising, media
companies and publishers that buy its content, grants
and individual donations.

‘Fact-checking journalism is the heart of
PolitiFact’, the organization says. ‘Our core
principles are independence, transparency, fairness,
thorough reporting and clear writing. The reason we
publish is to give citizens the information they need
to govern themselves in a democracy’. Its ethics
policy states:

PolitiFact seeks to present the true facts,
unaffected by agenda or biases. Our journalists set
their own opinions aside as they work to uphold
principles of independence and fairness. As part
of that effort, PolitiFact journalists avoid the
public expression of political opinion and public
involvement in the political process. We don’t make
political contributions or work on campaigns. We
avoid expressing political views on social media.
We do share news stories and other journalism,
but we take care not to be seen as endorsing or
opposing a political figure or position. We avoid
snarky commentary. We may participate in the
political process as voters, because we also have
responsibilities as individual citizens of the United
States. But we keep our votes to ourselves as a
matter of principle. Our goal is to be open-minded
in all of our work

PolitiFact journalists choose which ‘facts’ and
statements to check by reading politicians’ speeches,
campaign material and press releases. They monitor
social media and television and they receive
suggestions that readers submit online. In deciding
which statements to fact-check, the organization
considers these questions:

— Is the statement rooted in a fact that is verifiable?
We don’t check opinions, and we recognize that in
the world of speechmaking and political rhetoric,
there is license for hyperbole.

ISSN 1563-0242
eISSN 2617-7978

— Does the statement seem misleading or sound
wrong?

— Is the statement significant? We avoid minor
“gotchas’ on claims that are obviously a slip of the
tongue.

— Is the statement likely to be passed on and
repeated by others?

— Would a typical person hear or read the
statement and wonder: Is that true?

PolitiFact says: ‘We select statements about
topics that are in the news. Without keeping count,
we try to select facts to check from both Democrats
and Republicans. At the same time, we more often
fact-check the party that holds power or people who
repeatedly make attention-getting or misleading
statements’.

Its review process includes interviews,
consultations with experts and a published list
of sources that the PolitiFact journalists used. Its
reporters always try to contact whoever made
the statement undergoing review. PolitiFact says,
‘We emphasize primary sources and original
documentation. We seek direct access to government
reports, academic studies and other data. It’s not
sufficient for us to get something second-hand. We
don’t rely on what a campaign or elected official
tells us — we verify it independently’.

After the reporting is complete, a reporter and
three editors discuss how to rate a statement for
truthfulness. Together they discuss these questions,
according to PolitiFact:

— Is the statement literally true?

— Is there another way to read the statement? Is
the statement open to interpretation?

— Did the speaker provide evidence? Did the
speaker prove the statement to be true?

— How has PolitiFact handled similar statements
in the past?

These are the rating categories PolitiFact uses
for what it calls the ‘Truth-O-Meter’ to categorize
the relative accuracy of statements it reviews:

TRUE — The statement is accurate and there’s
nothing significant missing.

MOSTLY TRUE — The statement is accurate but
needs clarification or additional information.

HALF TRUE - The statement is partially
accurate but leaves out important details or takes
things out of context.

MOSTLY FALSE — The statement contains an
element of truth but ignores critical facts that would
give a different impression.

FALSE - The statement is not accurate.

PANTS ON FIRE —The statement is not accurate
and makes a ridiculous claim. [The term ‘pants on

Herald of journalism. Ne2 (52). 2019 7



Fake News in America

fire’ comes from an English idiom: ‘Liar, liar, pants
on fire’].

The Washington Post

The Washington Post describes its fact-checking
as seeking ‘the truth behind the rhetoric’. The proj-
ect started as a column during the early part of the
2008 presidential campaign and became a perma-
nent feature of the newspaper in 2011. The goal was
to: ‘truth squad’ the statements of political figures
regarding issues of great importance, be they nation-
al, international or local. But we are not limited to
political charges or countercharges. We also seek to
explain difficult issues, provide missing context and
provide analysis and explanation of various ‘code
words’ used by politicians, diplomats and others to
obscure or shade the truth (Kessler, 2017) .

As for its principles, the newspaper differenti-
ates between fact-checking and opinion-checking,
saying, ‘We are interested only in verifiable facts,
though on occasion we may examine the roots of
political rhetoric’. It says it focuses its attention on
the most important issues to voters and on ‘state-
ments that are newsworthy or concern issues of im-
portance. We understand that everyone makes mis-
takes, especially when speaking extemporaneously.
We will strive to be dispassionate and nonpartisan,
drawing attention to inaccurate statements on both
left and right’. In addition, it says its judgment is
harsher for statements in a prepared text than for
statements made in live interviews ‘on the grounds
that the politician and staff had time to discuss the
(inaccurate) statistic’. The newspaper prohibits Fact
Checker staff from taking part in partisan political
activity and donating to candidates and advocacy
groups.

The Washington Post awards from 1 to 4 ‘Pin-
occhios’ to misstatements, lies and distortions. The
name ‘Pinocchio’ comes from a fictional character
in an 1883 Italian novel, ‘The Adventures of Pinoc-
chio’. The main character is a wooden puppet whose
nose grew longer every time he told a lie. Here is the
rating scale the newspaper uses:

1 Pinocchio — Some shading of the facts. Selec-
tive telling of the truth. Some omissions and exag-
gerations, but no outright falsehoods. (You could
view this as ‘mostly true’.)

2 Pinocchios — Significant omissions and/or ex-
aggerations. Some factual error may be involved but
not necessarily. A politician can create a false, mis-
leading impression by playing with words and us-
ing legalistic language that means little to ordinary
people. (Similar to ‘half true’.)

3 Pinocchios — Significant factual error and/
or obvious contradictions. This gets into the realm

of ‘mostly false’. But it could include statements
which are technically correct (such as based on offi-
cial government data) but are so taken out of context
as to be very misleading. The line between 2 and 3
can be bit fuzzy and we do not award half-Pinocchi-
0s. So we strive to explain the factors that tipped us
toward a 3.

4 Pinocchios — Whoppers [meaning big lies].

‘Fake news’ over time in America

Here is a sampling of fake news stories in the
U.S. as compiled by the International Center for
Journalists. These examples, which drew wide-
spread attention when they were published or broad-
cast, illustrate the wide range of purposes that fake
news serves, including: political advantage, satire,
promotion of nationalism, entertainment, economic
advantage. The descriptions come from the center’s
publication titled 4 Short Guide to the History of
‘Fake’ News and Misinformation [Posetti & Mat-
thews, pp. 2-12, 2018]./

1835 — The Great Moon Hoax

The New York Sun published 6 articles about
the discovery of non-existent life on the moon,
claiming to recount the findings of astronomer Sir
John Herschel.

1938 — War of the Worlds radio drama

The War of the Worlds radio drama fooled
many unwitting listeners into believing that Earth
was being attacked [by aliens from another planet],
foreshadowing 21st-century responses to news
satire. ‘No one involved with War of the Worlds
expected to deceive any listeners, because they all
found the story too silly and improbable to ever be
taken seriously’.

1955-1975 — The Vietnam War

U.S. briefings on the war staged at the end of
every day at a Saigon hotel were dubbed ‘Five
O’clock Follies’. The U.S. propaganda campaign,
sometimes called the ‘Optimism Campaign’,
employed the ‘domino theory’ as a fear tactic to
suppress opposition to the war — if one country
came under communist influence or control, its
neighboring countries would soon follow.

1983 — April Fools interview

Associated Press reporter Fred Bayles
interviewed pop culture historian and Boston
University Professor Joseph Boskin, who tried
to tell him the origins of April Fools were murky.
Bayles kept pushing, so Boskin ‘created a story’
about a jester who became king. Boskin expected
Bayles would catch on, but the story was published
— the news hoax succeeded.

! Posetti & Matthews, pp. 2-12, 2018.

8 Xabapusl. XKypranuctuxa cepusicsl. Ne2 (52). 2019



Eric Freedman

1996 — The Daily Show begins

The news satire and self-described ‘fake news’
TV program kicked off in the USA, giving way to the
rise of satirical news as a genre that became ‘some
sort of corrective to, and substitute for, mainstream
journalism’.

1998 — The Onion begins publishing online

The US-based news satire website started
publishing online, with many of its stories later
mistakenly taken as fact, as ‘fake news takes over
Facebook feeds’.

2003-2011 — The Iraq War

In the run-up to the 2003 U.S.-led coalition
invasion of Iraq, the New York Times published a
series of articles including an account in 2001 that
was ‘never independently verified’ of a camp where
‘biological weapons were produced’. Reporter
Judith Miller’s articles containing misinformation
about weapons of mass destruction are said to be
among those that had ‘the greatest consequences for
America’ and were cited by [President George W.]
Bush administration officials as one of the reasons to
go to war with Iraq. It has been argued that the New
York Times ‘presented the notion of Iraqi weapons of
mass destruction as fact’... Debate continues about
the newspaper’s predisposition at the time to believe
its sources without sufficient due diligence and
thereby open itself up to manipulation by purveyors
of disinformation.

2004 — The New York Times issues apology
over reporting of weapons of mass destruction

‘Editors at several levels who should have
been challenging reporters and pressing for more
skepticism were perhaps too intent on rushing scoops
into the paper. Accounts of Iraqi defectors were not
always weighed against their strong desire to have
Saddam Hussein ousted’. This was the reflective

critique of The New York Times’editorial board about
the paper’s coverage of weapons of mass destruction:
‘We consider the story of Iraq’s weapons, and of the
pattern of misinformation, to be unfinished business.
And we fully intend to continue aggressive reporting
aimed at setting the record straight’.

2005 — The Colbert Report begins

The satirical late-night television talk program
headed by a fictional [TV] anchorman began. The
‘striking emergence’ of such shows in the USA has
been called a ‘long-term generational phenomenon’.
The show’s impact on politics, along with other
‘fake news’ programs like The Daily Show, goes
further than other satirical shows like Saturday
Night Live, by blurring the lines between real and
fake coverage, making satire less obvious: ‘much
of what passes for serious coverage...has become a
simulation of reality’.

2016 — Polls: United States

In the days immediately before and after the
U.S. election, ‘people shared nearly as much ‘fake
news’ as real news on Twitter... Additionally,
Facebook says an operation, likely based in Russia,
spent US $100,000 on thousands of U.S. ads on the
social network over a 2-year period, which included
the election. A New York Times investigation, and
research from cybersecurity firm FireEye, said
that Russian operators made Facebook and Twitter
profiles of ‘fake Americans’ and used Twitter bots to
post ‘anti-[Hillary] Clinton’ messages.

2017 — Attempted deception of Washington Post
journalists

The Washington Post, detecting deception from a
confidential source, broke its promise of anonymity
and exposed the fraud on its front page. This was a
clear attempt by a malicious ‘fake news’ proponent
to deceive journalists.

References

Benton, J. (2018). ‘Here’s How Much Americans Trust 38 Major News Organizations (hint: not all that much!)’. Nieman Lab.
Available at http://www.niemanlab.org/?s=%22not+all+that+much%22&post _type=post
Copeland, D.A. (2011). ‘The Colonial Press, 1690-1765, in W. D. Sloan (ed.), The Media in America, A History (8th edition).

Northport, AL: Vision Press.

Encyclopedia Britannica. ‘Yellow Journalism’. Available at

https://www.britannica.com/topic/yellow-journalism

Everett, G. & Campbell, W. J. (2011). ‘The Age of New Journalism, 1883-1900°, in W. D.
Sloan (ed.), The Media in America, A History (8th edition). Northport, AL: Vision Press.

Kessler, G. (2017). ‘About the Fact Checker’. Available at

https://www.washingtonpost.com/politics/2019/01/07/about-fact-/?utm_term=.346d272eabd8

King, L. (2018). “Vetting Citizen Journalism’. Nieman Reports, 17-19.

Knight Foundation (2018). ‘Seven Ways Misinformation Spread during the 2016 Election’.

Available at https://www.knightfoundation.org/articles/seven-ways-misinformation-spread-during-the-2016-election
Lyon, S. (2012). ‘Detecting the Truth in Photos’. Nieman Reports, 7-9.

Posetti, J. & Matthews, A. (2018). A Short Guide to the History of ‘Fake News’ and

ISSN 1563-0242
eISSN 2617-7978

Herald of journalism. Ne2 (52). 2019 9



Fake News in America

Misinformation. International Center for Journalists. Available at https:/www.icfj.org/sites/default/files/2018-11./A%20
Short%20Guide%20t0%20History%200f%20Fake%20News%20and%20Disinformation_ICFJ%20Final.pdf

Sloan, W. D. (2011). ‘The Party Press, 1783-1833” in W. D. Sloan (ed.), The Media in

America, A History (8th edition). Northport, AL: Vision Press.

Streitmatter, R. (2012). Mightier than the Sword: How the News Media Have Shaped American History (3rd edition).Boulder,
CO: Westview Press.

10 Xabapuusl. XKypHanucruka cepusicel. Ne2 (52). 2019



