4-00111M
IEKTPOHIbI AKITAPAT
KYPAJIJIAPBI

Paznaen 4
AJIEKTPOHHBIE CPE/ICTBA
NHO®OPMAIINUA

Section 4
ELECTRONIC MASS
MEDIA



IRSTI 19.61.11

K. Myssayeva

Al-Farabi Kazakh National University, Kazakhstan,
Almaty, e-mail: myssayeva.kn@gmail.com

POLITICAL NEWS IN KAZAKHSTAN'S TV

This study examines the impact of television during the democratization process in Kazakhstan.
Television plays a significant role as a public watchdog in Kazakhstan. The analysis examines whether the
political news and information on television in Kazakhstan leads to support for democracy and increases
public interest in the democratization process. Television have had much greater success in dispersing
a range of perspectives, information, and commentary in Kazakhstan. The author of this study are dis-
cussed in detail the utility and its implications of the role of television in the democratization process.

Key words: television, political news, democratization process, Kazakhstan.

K. MbicaeBa
OA-Mapabu atbiHAarbl Kasak, yATTbIK YHUBepeuTeTi, KasakcTtaH Pecnybankacsl, AAMaThl K.
e-mail: myssayeva.kn@gmail.com

K,a3aKCTaH TeA€apHaAapblHAAFbl CASAICHU XKAHAABIKTAP

byAa Makarapa KaszakcTaHAarbl AEMOKPATUSAQHABIPY YAEpPICIHE TEeAEBU3MSHbIH, bIKMaAbl KapacTbl-
pbirnaabl. KasakcTaHaa TeAeAMAAp KOFaMAbIK, OakblAaylibl PETIHAE MaHbI3Abl POAre une. ABTOP
KasakcraHAarbl TeAeapHaAap CasiC XKaHAAbIKTApAbl TapaTy 6apbiCbiIHAA AEMOKPaTUSHbI KOAAQMADI
Ma, AEMOKPATUIAQHADBIPY YAEPiCiHe KOFaMHbIH Kbi3bIFYLLbIAbIFbIH apPTTbIpyFa bIKMAAbl KaHAAM AereH
CcypakTapra TaAaay »kacarabl. KasakcTaHAa TeAeapHaAap akmapaTt TapaTyAd >KoFapbl CypaHbICKa Me.
ByA FbIAbIMK 3epTTeyAEe aBTOP AEMOKPATUS YAEPICIHAET T TEeAEAMAAPADBIH POAIH >KaH->KaKTbl TAAAANABI.
TyiiH ce3aep: TeAEBMAEHME, CasICH >KaHAAbIKTap, AEMOKpaTM3aLms yaepici, KasakcTaH.

K. MbicaeBa
Kazaxckuii HaUMOHAAbHbIN YHMBEPCUTET UMeHN aab-Dapabu, Pecnybanka KasaxcraH, r. AAmarbi,
e-mail: myssayeva.kn@gmail.com
MoAuTHYECKME HOBOCTH Ha Ka3aXCTaHCKOM TeAeBUAEHUU

B uccAeaOBaHWMM paccMaTpUBAETCsl BAMSIHME TEAEBUMAEHMS Ha MpoLecc AemMoKpaTm3auum B
KazaxcraHe. M3yuaeTcs poAb TEAEBUAEHMS KaK OOLLECTBEHHOIrO HABAIOAATEAS. ABTOP 3aAQ€TCs BOMPO-
COM, TIPVUBOASIT AU TEAEBM3UOHHbIE MOAUTUYECKME HOBOCTU U MH(pOPMALMS K MOAAEPIKKE AeMOKpaTUmn
M MOBbIWEHMIO OOLECTBEHHOIO MHTEpeca K MPOLEeccy Aemokpatusauuu. TeaeBuaeHue A0BUMAOCH
ropasao 6GOAbLUMX YCMexXoB B pacnpocTpaHeHuy B KasaxcraHe psiaa nepcnektvs, MHGOPMaLMOHHbIX
MPOLLECCOB 1 KOMMEHTapUEB.

KAtoueBble cAOBa: TeAEBMAEHME, MOAUTUYECKME HOBOCTU, MPOLLECC AeMOKpaTu3aumu, KasaxcraH.

Introduction

This study examines the relationship between
the use of political news on television and
support for democracy since the independence of
Kazakhstan. It also analysis whether the political
news and information on television in Kazakhstan
leads to support for democracy and increased public
interest in the democratization process. In terms of
a ‘transition to democracy’, the dissolution of the

© 2017 Al-Farabi Kazakh National University

Soviet Union is considered a major component
of a wider global shift towards democracy at the
end of the twentieth century, and this includes an
independent Kazakhstan. This political transition
has had tremendous impact on the country’s media.
In the circumstances of transition from the Soviet
system, individuals’ constitutional rights and
freedoms are only gradually being established and
there is still insufficient check on abuse of authority,



K. Myssayeva

therefor the media can play a critical role [1]. In
Kazakhstan the methods used are less tyrannical
than those of the Soviets, but control over the flow
of information is strict and ownership is restricted.
Most media including TV, radio stations and
newspapers are owned or controlled by members
of the president’s family [2]. However, private
independent media has emerged and is a source of
tension. According to the Europe and Eurasia Media
Sustainability Index, Mass media is the epicenter of
social and political turbulence in Kazakhstan [3].
Several scholars argue that television is the most
prevalent form of media in Kazakhstan, as well as the
most trusted [4] (B.Junisbai, A. Junisbai, N. Ying Fry,
2015; O.Nikolayenko, 2011; M. Laruelle, 2015).

Frederick Starr (1999) points out: ‘By the late
1990s tens of millions of dollars, pounds, marks,
and francs had been spent on the development of
“civil society” in Central Asia’ [5]. That investment
is part of what scholars argue is the hope of Western
democracies, non-governmental  organizations
(NGOs) and human rights groups for democratic
mass media systems to be stabilizing, modernizing
and nation-building tools. However, there remain
significant obstacles to the development of
functional and effective press systems able to
maintain economic and political autonomy [6].

In view of those challenges, television in
Kazakhstan as a tool of soft power to communicate
with citizens controlled by state-run structures
should not obscure the authorities’ relative lack of
investment in prestige developments of media has
resulted in the public resources away from their
“basic” services [7]. Television journalists’ primary
goals have been the promotion of democratic
journalism as a foundation of civil society,
advocacy of press freedom and journalists’ rights,
and advancement of independent, sustainable media
outlets in an environment hostile to those principles
[8]. The assumption here is that being the most
powerful medium in most of Central Asia, television
should sensitize and accelerate the democratic
process among the voting public.

The analysis is based on the Baltic Surveys/
The Gallup Organization research conducted on
behalf of the International Republican Institute.
Field work was carried out by the Institute for
Comparative Social Research- Kazakhstan. The
national representative survey was conducted from
February 17-28, 2011. The eligibility criteria was
based on age (18 years and older). A sample of 1,527
Kazakh participants were interviewed face-to-face
in their homes. Kazakhstanis were asked about their
political views, media choice for political news,

ISSN 1563-0242

their opinion about impact of mass media, plus
other variables related to support for democracy and
political news use.

Political News Use

The main theoretical assumption of this
research is that some individuals use television
for exposure to political news and to engage their
political interests as citizens; and this sensitivity to,
and engagement with, the political process leads to
supporting democracy. This argument is supported
by Nicholas Garnham (1992), Lawrence Grossberg
et al. (2006), Kevin Howley (2007) Mark Poster
(1997) and other scholars who discuss the role of
media as an important discursive site for political
information within the public sphere.

McQuail (1992) says this line of argument calls
for measures to strengthen the media’s independence
from government, to ensure sufficient resources,
and to provide access rights to information as a
form of media accountability. The relationship
between television news and support for democracy
in Kazakhstan has not been empirically examined.
While there is scholarly work detailing the relative
strengths and weaknesses of Post-Soviet and post-
communist media, the work does not specifically
address Kazakhstan [9].

Historical Perspective

In June 1989 the current president of Kazakhstan,
Nursultan Nazarbaev, served as chairman of the
Kazakh Soviet Socialist Republic’s Council of
Ministers when the Communist Party of the Kazakh
S.S.R. appointed him first secretary; subsequently,
the republic’s Supreme Soviet conferred upon him
the title of republican president in April 1990. In
1991 he was elected for a five year term by popular
vote. ‘Kazakhstan’s first multi-party elections, held
in 1991, returned a parliament considered favourable
to Nazarbayev, but were judged unfair by foreign
observers. Complaints included arbitrary barring of
some candidates, ballot stuffing and media distortion.
After independence President Nazarbayev’s market-
oriented economic policies won popularity, and
aid from western governments’ [10]. In 1999
Nazarbaev was reelected for a seven year term. It
was extended to 2000 via a nationwide referendum.
Thus, the 1999 presidential election was held
preterm. He was again reelected in 2005. According
to the article ‘Primer on presidential election in
Kazakhstan’ (2011) Nazarbayev’s performance at
the polls evoked debate as election monitors decried
elections in Kazakhstan as far from free and fair and
certainly not a competitive contest. That being said,

Herald of journalism. Ne3 (45). 2017 115



Political news in Kazakhstan’s TV

President Nazarbayev’s strong performance in 2011
was clearly attributable in part to the fact that the
ruling Nur Otan party carried out an effective and
disciplined campaign. The president’s rivals and the
opposition factions were not helped by the fact that
the opposition ranks in Kazakhstan were divided and
failed to rally round a single candidate. ‘Moreover,
experts have noted that no one-opposition candidate
had the standing to wage a competitive race against
President Nazarbayev, who has been in power for
more than 20 years. Television news programs and
current affairs talk shows debated pros and cons
of a one-party movement system and backed the
opposition politicians’, who supported for a return
to multiparty systems’ (https://www.irex.org/region/
europe-eurasia/kazakhstan). Instead of supporting a
return to electoral democracy, Kazakhstani’s sided
with the authoritarian government in support of
the president, who won the referendum by 97.7 %
of the vote. «... Our understanding of democratic
processes is based on two min points. First, it is a
presence of some universal principles of democracy.
Secondly, existence of national-cultural features in
mechanisms of implementation of these principles»,
— the President of Kazakhstan Nazarbaev has
defined «the Kazakhstan way» of advancements to a
democratic society.

The OSCE/ODIHR has observed the elections
in Kazakhstan since 1991. The OSCE/ODIHR
Election Observation Mission for the 2011 early
presidential election found that ‘needed reforms for
holding genuine democratic elections still have to
materialize as this election revealed shortcomings
similar to those in previous elections. While the
election was technically well-administered, the
absence of opposition candidates and of a vibrant
political discourse resulted in a non-competitive
environment’ (http://www.osce.org/odihr/elections/
kazakhstan). = Kazakhstan’s independent TV
channels, led by political commentators, journalists
and talk-show hosts, debated the issue and publicly
supported the opposition by calling on voters
to support independent candidacy or multiparty
politics.

Television in Kazakhstan

As of 2015, there were 1,367 newspapers,
531 magazines, 260 online media outlets, 95
television stations, and 58 radio stations registered
in Kazakhstan. The main source of political
information in Kazakhstan is television, ahead of
newspapers and radio. State owned electronic media
is operated by the Kazakhstan Radio and Television
Corporation. Most media outlets are privately

owned, but only a few are seen as independent
and as providing well-balanced and fair coverage
of political developments. Several critics from the
media and NGO sector indicate that media freedom
is limited by a strong concentration of media
ownership with owners controlling the editorial
policy of their media outlets. Furthermore, legal
provisions concerning the honor and dignity of the
President, the violation of which may lead to up
to three years imprisonment, reportedly contribute
to an environment with generally limited freedom
of expression in which journalists exercise self-
censorship  (http://homepage.divms.uiowa.edu/~
jones/voting/ KazakhOSCE.pdf.).

All media in Kazakhstan were state owned
until the late 1990s and were subject to censorship
and direct political control immediately after
independence. In this sense Kazakhstan’s initial
independence produced a relationship between
media and government that retained some
authoritarian principles; ‘A trusted, respected, and
independent mass media system is a major indicator
of a country’s development of democracy and civil
society’ [11]. The emergence of press freedom in
Kazakhstan started by Gorbachev’s “perestroika”
and then accelerated in the years after independence.
Newspapers were the first to develop an independent
media. ‘In the beginning of the 1990s, new private
newspapers appeared almost every day, inspired
by the spirit of freedom and criticism displayed by
the rapidly changing Russian press’ [12]. The first
independent television stations were launched in
1990 and by the end of 1996 there were over fifty
private TV stations in Kazakhstan. These private TV
stations were ‘airing programs about issues of real
concern to their audiences is a significant step away
from standardized state programming’ [13]. These
independent TV stations created public affairs
programs, talk shows, political news coverage
and according to Katsiev (1999) these stations:
— KTK in Almaty, Efir in Astana, RIKA-TV in
Aktuybinsk were quite independent as they exposed
human rights violations and launched investigative
journalism (Katsiev, 1999). Zhunisbai points out:
‘Although the country’s image (Kazakhstan’s
image) as a liberal polity during these early years
was marred by retaliation against individual media
outlets for including stories considered too critical
of the government, a number of those working in
television and radio recall the idealism of this period’
[14]. Barbara Zhunisbai’s case studies demonstrate
that the independent TV channel Tan in Almaty and
regional television stations like Rika TV in Aktobe,
Irbis in Pavlodar ‘which before late 2001 had not

116 Xabapust. XKypHanucruka cepusicel. Ne3 (45). 2017



K. Myssayeva

aired opposition political views, suddenly became
sharply critical. The stations began broadcasting
program calling for the acceleration of unrealized
democratic reforms that the president had promised
for a number of years’ [15]. The public affairs
programs and special interviews generated popular
debates between politicians and audience. From
a theoretical perspective, this is an indicator of
growing interest in political news which could lead
to public support for the democratization process.

Journalists investigated the dominance of
financial-industrial groups in media, corruption,
and abuse of power by government. However, the
successes achieved by independent broadcasters by
late 1996 led the authorities to undertake steps which
are now radically changing the television market in
Kazakhstan. The chief device, which someone in
the government invented, is what came to be called
the ‘tender on radio and television frequencies’
[16]. In the beginning of 1997 President Nazarbaev
announced the tender competition. The tender
competition requires that private stations wishing
to broadcast pay the state for a license since air
frequencies were now to be considered a national
resource from which the state should legitimately
gain a profit (Katsiev, 1999). The tender competition
was one of the tools to regulate broadcast frequencies,
control broadcasting by a committee of the Council
of Ministers of Kazakhstan, and control the excess
of demand for frequencies. According to Katsiev
this competition was “merely to close down private
broadcasting” [17].

One would expect the use of political information
on television station to lead to support for democracy
in Kazakhstan if there is any interest in politics,
particularly since earlier case studies in several
Central Asian countries have shown television’s
potential to mobilize the masses. However, the recent
political developments in Kazakhstan tell a different
story, particularly in instances where the president
mobilized the tender competition. Private stations
wishing to broadcast paid the state for a license
since air frequencies were now to be considered
a national resource from which the state should
legitimately gain a profit. The legal and political
environment in Kazakhstan raises questions about
how the media and democratic principles operate,
particularly for a newly established country with an
authoritarian past. Does the use of political news
lead to support for democracy within a restricted
legal and political environment? To what extent
does political interest account the relationship that
exists between television news use and democratic
support? Three specific research questions are asked

ISSN 1563-0242

to help us understand the relationship between
media and politics.

RQ1: Isthere arelationship between Kazakhstani
voters’ use of televised political news and their
interest in politics?

RQ2: Do Kazakhstani voters who access
political news on television have strong support for
democracy?

RQ3: Do Kazakhstani’s with higher levels of
political interest have greater levels of support for
democracy?

Media and Politics

Answers to these questions are found in reports
and monitoring data produced during presidential
elections. Report data shows how media was used in
the election process. Cross tabulation and regression
analysis using.... From this analysis the relationship
between Kazakhstan’s media and democratic
processes begins to emerge. A survey commissioned
by the Eurasian Council on Foreign Affairs (ECFA)
and conducted by UK market research agency
Ipsos MORI found that nearly eight out of ten
(79%) respondents agree with the statement that
‘Kazakhstan is ready to hold the Presidential Election
on 26" April 2015’ and only 3% ‘disagreed’, with
the remainder (9%) stating ‘don’t know’. A further
82% of respondents stated that they were ‘certain’
or ‘very likely’ to vote at 26 April 2015 Presidential
Election [18]. Considering the ongoing intimidation
of journalists and suppression of information, the
question arises as to whether important political
campaigns and interactive discourse about current
affairs aired on TV leads to significant support for
democracy.

Since 1999 Organization for Security and
Co-operation in Europe Office for Democratic
Institutions and Human Rights (OSCE/ODIHR) an
Election Observation Mission (EOM) conducted
qualitative and quantitative monitoring ofnational TV
stations — state-owned and the private television and
newspapers, including two which are state-owned.
The EOM analyzed the quantity of the time/space
allocated to candidates and election officials, as well
as the tone of their coverage in prime-time programs
and print publications. (www.osce.org/documents/
0dihr/2005/12/17259 en.pdf). According to the
OSCE monitoring in four presidential elections
‘Time or Space (%) for Each Candidate During
the Total Time Dedicated to Politics’ all monitored
broadcast media the biggest part of their candidate-
related news coverage dedicated to Mr. Nazarbayev.
On 28 March, 2015, the OSCE/ODIHR EOM
commenced quantitative and qualitative monitoring

Herald of journalism. Ne3 (45). 2017 117



Political news in Kazakhstan’s TV

of seven television channels: Kazakhstan TV and
Khabar TV (state-funded), First Eurasian Channel
(mostly state-funded), Astana TV, Channel 7,
Channel 31 and KTK (private); radio station,
Kazakh Radio (state-funded); three online media,
www.nur.kz, www.tengrinews.kz, and www.zakon.
kz; and five newspapers, Egemen Kazakhstan, and
Kazakhstanskaya Pravda (state-funded), Karavan,
Vremya and Zhas Alash (private). According to the
OSCE/ODIHR EOM media monitoring results, the
broadcast media’s coverage Candidates were given
nominally equal coverage, but the incumbent was
also extensively covered in his official capacity, thus
contributing to an uneven playing field. Altogether,
the coverage of the incumbent was approximately
twice as much as that of other candidates. The state-
funded Kazakhstan TV and Khabar TV dedicated
a comparable portion of political prime time news
coverage to all three candidates, with 20% and 18%
to Mr. Syzdykov, 19% and 18% to Mr. Kusainov
and 15% and 14% to Mr. Nazarbaev. However, the
coverage differed in its tone; for Mr. Nazarbaev it
was overwhelmingly positive, regularly featuring
expressions of support from citizens while the tone
was mostly neutral for the other two candidates. In
addition, both channels almost always started their
prime time news programs with reports about the
President in his official capacity, devoting to him an
additional 26% and 31% of political news coverage
in a positive and neutral tone. Most monitored
television channels, as well as two official state-
funded newspapers, had a similar pattern in
their election coverage with information on the
incumbent’s official activities visibly prevailing
(most notably on First Eurasian Channel with 37%).
In addition, the CEC interpreted the Election Law
in a manner that any airtime given to a candidate
outside the news was considered campaigning
and should be paid for by the candidates. This, in
combination with the media’s perception of their
role to strictly comply with the principle of equal
opportunity, restricted editorial freedom and did
not encourage analytical coverage or critical public
debate. The lack of comprehensive campaign
information considerably limited the opportunity
for voters to make a well-informed choice. The
Election Law could be amended to encourage
media to provide more diverse and analytical
campaign information to voters. The observer’s
final report suggested, ‘Formats of election
coverage and decisions on paid election-related
material should depend solely on the media’s own
editorial policy’ (Early Presidential Election, 26
April 2015, OSCE/ODIHR Election Observation

Mission Final Report). According to the OSCE, the
strongest result of their monitoring of candidate-
related news coverage shows that Nazarbayev
was more frequently portrayed in his capacity of
President than as a candidate, and predominantly
in a positive light [19].

Monitoring conducted by the OSCE/ODIHR
EOM in 2015 systematically measured public
opinion on democracy, governance, quality of life, as
well as media news use. Data collection was timely
because Kazakhstan was conducting referenda
to presidential election. Complete data and the
results were released to the public for independent
verification and replication periodically before
the election. In Kazakhstan the OSCE/ODIHR
EOM commenced quantitative and qualitative
monitoring of television channels: state-funded and
private, radio station (state-funded), online media,
and newspapers (state-funded & private). Data
represented media monitoring results. The results
indicated that broadcast media’s coverage candidates
was nominally equal while the incumbent was also
extensively covered in his official capacity, thus
contributing to an uneven playing field. Altogether,
the coverage of the incumbent was approximately
twice as much as that of other candidates. As Table 2
shows, a number of monitored media dedicated their
attention almost exclusively to official information
onthe work of the authorities (president, government,
local governments, and the CEC). Although the
campaign was visible in nationwide and local media,
there were no debates or interviews and virtually no
in-depth analysis. The monitoring analysis sought
to determine the relationship between television
news and political interest and ran tests on whether
television news use has a direct influence on the TV
viewers’ support for democracy. Also assessed was
whether political interest is a moderating variable
for the relationship between television news use and
democratic support.

Results

This study questioned whether public con-
sumption of television news on political affairs leads
to support for democracy in the complicated context
of Kazakhstan. Also examined was political interest;
whether it is a moderating indicator of television
news use and support for democracy. On the question
political news use, 75% of respondents indicated
that they use the media, especially television, to get
news about politics and government. Overall, 50.5%
said they use the media for political information
every day, while 24.9% use a medium of choice a
few times a week.

118 Xabapust. XKypHanucruka cepusicel. Ne3 (45). 2017



K. Myssayeva

Cross-tabs results showed that respondents
are interested in politics, discuss politics, and hold
strong beliefs about the impact of their votes on their
leaders. With all key indicators of political interest
entered in the model, 86% of respondents said they
were interested in what was going on during the
democratization process.

Regarding democracy, Kazakhstani’s were
asked how strongly they are committed in their
expressed support of democracy. Overall, 83%
strongly supported democracy. Likewise, 70.3%
of Kazakhstani’s expressed active involvement
in politics while a slim majority favored a change
from the autocratic system created by President
Nazarbayev, «the Kazakhstan way» of advancements
to a democratic society. New research commissioned
by ECFA and conducted by UK market research
agency Ipsos MORI, shows that an overwhelming
majority of Kazakhstani adults (89%) believe that,
when thinking generally about quality of life in
Kazakhstan, on balance the country is moving in the
right direction. This is in striking contrast to what
television news and current affairs had consistently
opposed to be detrimental for democracy.

In order to further examine the relationship
between media and politics regression analyses were
performed using data from the OSCE/ODIHR EOM
in 2015 stepwise regression analysis was run to test
the relationship between Kazakhstani voters’ use
of television for political news and their interest in
politics (RQ1). The regression showed that the more
Kazakhstani’s get political news from television, the
more they are interested in politics. This is consistent
with other research. The “television news use”
values in that model produced a strong relationship.
The stepwise model was also used to examine the
relationship between Kazakhstani voters access
coverage of political news on television and their
support for democracy. The survey results indicated
that television news use was not a strong predictor
of the voters’ support for democracy.

Analysis of the relationship between level
of political interest and the level of democratic
support found a positive relationship. This
indicates that overall political interest is perhaps
more powerful than media attention. This
important correlation indicates the impact of

political interest as a moderating variable between
television news and politics.

Conclusion

The more Kazakhstan voters access news
coverage of political information on private
television accounting for their interest in politics, the
higher their support for democracy. Kazakhstanis
also see democracy as a political activity through
which they fulfill an obligation of answering the
president’s call to support his ideology and regime
legitimacy. As a result, the president periodically
gets away with changing his political ideologies in
referenda despite television news coverage, which
oppose such unconstitutional political maneu-
vers. Without addressing presidential hegemony
through which the government imposes despotic
policies that undermine multiparty democracy,
stifle political contestation, suppress a free press,
and curtail political mass mobilization on private
television, a reversal to full autocracy is inevitable.
The limitations of this study are primarily grounded
in some of the unanswered questions that emerge
from these findings. It remains unclear whether
Kazakhstani voters truly recognize presidential
hegemony in undermining the democratization
process; this matter needs further exploration. Could
there be other reasons that explain why the direct
influence of television to support democracy is not
more strongly supported by the general public? As
an ideological tool, could the national television
also build support for anti-democratic sentiments of
those in power? Are there some underlying cultural
institutions that are more important than democracy?

What we learn from this endeavor is just a first
step toward understanding television use of political
information disseminated through news and public
affairs programs for the process of democratization in
this part of the transitioning world. The implications
from this study add considerably to what we know
about media and politics in a developing third world
country like Kazakhstan: that if civil society gets
citizens interested about politics, television can
play a major role at fostering public debate and
sensitizing society through their news and public
affairs programs to mobilize citizens to support
democracy.

References

1 Katsiev, O. (1999). “Prospects for Development of an Independent Media in Kazakhstan.” In M.Holt Ruffin (ed), Daniel C.
Waugh (ed.), Civil Society in Central Asia, Washington DC: Center for Civil Society International, p 123.

2 Alexander Wolters, 2011

ISSN 1563-0242

Herald of journalism. Ne3 (45). 2017 119



Political news in Kazakhstan’s TV

3 IREX Index, 2013

4 Frederick Starr (1999, (p.29).

5 Shafer, R. (2011). “Soviet Foundations of the Post-Independence Press in Central Asia.” In E. Freedman (ed.), R. Shafer
(ed.), After the Czars and Commissars // Journalism in Authoritarian Post-Soviet Central Asia, Michigan State University Press.

6 Junisbai, B. & Junisbai, A. (2005). “The Democratic Choice of Kazakhstan: A Case Study in Economic Liberalization, Intra-
Elite Cleavage and Political Opposition.” Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization, 13: 373-392.

7 Androunas, E. (1993). Soviet Media in Transition: Structural and Economic Alternatives. Praeger.

8 Arel, D. & Wilson A. (1994). “Ukraine under Kuchma: Back to Eurasia?” RFE/RL Research Report. Vol. 3 no (32).

9 Benn C., Chitty, C. (1996). Thirty years on: is comprehensive education alive and well or struggling to survive? David Ful-
ton Publishers.

10 Brown, R. (1995), Prejudice: It’s Social Psychology. Oxford: Blackwell.

11 Christians, Glasser, McQuail, Nordenstreng, & White. (2009). Normative Theories of the Media: Journalism in Democratic
Societies. University of Illinois Press.

12 King, J., Noble, J. & Humphreys, A. (1996). Central Asia.: Kasachstan, Usbekistan, Turkmenien, Kirgisien, Tadschikistan.
Lonely Planet Publications. (pp. 179-80)

13 Freedman, E. (2011). “Theoretical Foundations for Researching the Roles of the Press in Today’s Central Asia.” In E. Freed-
man (ed.), R. Shafer (ed.), After the Czars and Commissars. Journalism in Authoritarian Post-Soviet Central Asia, Michigan State
University Press.

14 Katsiev, O. (1999). “Prospects for Development of an Independent Media in Kazakhstan.” In M.Holt Ruffin (ed), Daniel C.
Waugh (ed.), Civil Society in Central Asia, Washington DC: Center for Civil Society International, p.124.

15 Katsiev, O. (1999). “Prospects for Development of an Independent Media in Kazakhstan.” In M.Holt Ruffin (ed), Daniel C.
Waugh (ed.), Civil Society in Central Asia, Washington DC: Center for Civil Society International, p.125.

16 Junisbai,B., Junisbai A., & N. Ying Fry. (2015). “Mass Media Consumption in Post-Soviet Kyrgyzstan and Kazakhstan: The
View from Below,” Demokratizatsiya: The Journal of Post- Soviet Democratization, 23 (3).

17 Junisbai, A. (2010). “Understanding Economic Justice Attitudes in Two (formerly similar) Countries: Kazakhstan and Kyr-
gyzstan.” Social Forces 88(4): 1677-1702.

18 Katsiev, O. (1999). “Prospects for Development of an Independent Media in Kazakhstan.” In M.Holt Ruffin (ed), Daniel C.
Waugh (ed.), Civil Society in Central Asia, Washington DC: Center for Civil Society International, p.124.

19 Katsiev, O. (1999). “Prospects for Development of an Independent Media in Kazakhstan.” In M.Holt Ruffin (ed), Daniel C.
Waugh (ed.), Civil Society in Central Asia, Washington DC: Center for Civil Society International, p.128).

20 http://www.eurasiancouncilforeignaffairs.eu

21 www.osce.org/documents.

120 Xabapuisl. XKypranucrrka cepusicsl. Ne3 (45). 2017



