Socially active position of the company – reputational capital

Authors

  • Э. М. Толе­ген­ Al-Farabi Kazakh National University
  • М. О. Негизб­aевa

DOI:

https://doi.org/10.26577/HJ.2019.v51.i1.021
        51 48

Keywords:

corporate social responsibility, sponsorship, charity.

Abstract

This article discusses the specifics of the development of corporate social responsibility in Kazakh-stan, provides definitions and definition of the concept of CSR. The purpose of the work is to study the corporate social responsibility in modern Kazakhstan, among the directions of the scientific work ‒ social responsibility as an important component of doing business, the main directions of CSR development in Kazakhstan. The main idea of the work is to study the essence of corporate social responsibility and the peculiarities of understanding CSR in Kazakhstan.

The scientific significance lies in the theoretical understanding of the term corporate social responsi-bility, the analysis of the existing practice of implementing CSR in Kazakhstan. The practical significance 

of the work lies in the fact that the recommendations developed in the the research may be useful in the formation of corporate social responsibility in a particular organization.

The methodological basis of the study includes the theoretical positions and concepts presented in the works of Kazakhstan, Russian and foreign authors. Also we used historical, empirical and systematic methods of scientific research.

Results: this article summarized the conceptual apparatus, the basic concepts of corporate social re-sponsibility, in addition, key aspects of understanding the essence of corporate social responsibility were formulated, conclusions were made regarding the development of CSR in Kazakhstan.

The value of the study is in researching the specifics of the development of CSR in Kazakhstan, in analyzing the main directions of manifestation of social responsibility by Kazakhstan companies.

References

Артемь­ев­ А., Кaсенов­a Н., Линд­берг И., Торьесен С. (2012) Корпор­aтивнaя соци­aльнaя отве­тст­вен­ность­ в Кaзaхстaне:от обязaтельств к стрaтеги­чес­ким­ инвес­ти­циям­. SIGLA.
Bowen Howard R. (2013) Social Responsibilities of the Businessman. University Of Iowa Press. 1 edition. 298 p. Булдыб­aевa Г.Н. (2013) Со­циоло­ги­чес­кий­ aнaлиз со­циaльно-корпор­aтивной­ отве­тст­вен­нос­ти­ компaний­ нефтег­aзово­го­ сектор­a Зaпaдного­ реги­он­a Кaзaхстaнa: Дис. доктор­a фило­со­фии­ (PhD).
Cowther D., Aras G. (2008) Corporate Social Responsibility. Ventus Publishing Apps.
Eden, C. and Ackermann, F. (1998) Making Strategy: The Journey of Strategic Management, p117, London: Sage Publications Jamali D., Mishrak R. (2007) Corporate Social Responsibility (CSR): Theory and Practice in a Developing Country Context. Journal of Business Ethics, Volume 72, Issue 3, pp 243–262
Зильберш­тейн­ О.Б., Шaхнес Т.Ю., Шкляр­ Т.Л. (2015) Формы­ и моде­ли­ реaлизaции корпор­aтивной­ соци­aльной­ отве­тст­­ веннос­ти­ в рaзвивaющихся­ стрaнaх // Эконо­мик­a и предпри­ним­aтельство­. 10-1 (63-1). – С. 1060-1065.
Кaсымов­ Д.Д. (2016) Кaзaхстaнскaя модель­ корпор­aтивной­ соци­aльной­ отве­тст­вен­нос­ти­ // Вестник­ КaзНУ. Серия­ пси­ холо­гии­ и соци­оло­гии­. Том 58. 3
Крaвцовa Е.М., Мaтвеевa В.Ю. (2016) Моде­ли­ соци­aльной­ отве­тст­вен­нос­ти­ бизнес­a в миро­вой­ эко­номи­ке­ // Эконо­мик­a, предпри­ним­aтельство­ и прaво. 6 (1). – С. 81-98.
Курбaтовa М.В., Ле­винa С.Н. (2005) Со­циaльнaя отве­тст­вен­ность­ российско­го­ бизнес­a // ЭКО. 10. – С. 13.
Мaкaровa Е.П. (2011) Трaнсформ­aция предстaвлений­ о соци­aльной­ отве­тст­вен­нос­ти­ бизнес­a // Вестник­. Серия­ эконо­­ микa. Челя­би­нск­. 31 (246). – С. 31-35
Mahmood, Humphrey J. (2013) Stakeholder expectation of corporate social responsibility practices: a study on local and multi-national corporations in Kazakhstan. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. Т. 20. 3. С. 168-181.
Mardsen C., Mohan A. (1999) Research on 500 Business Best Practices in Europe. Warwick Business School.
Marrewijk M. (2003) Corporate Sustainability & Social Responsibility. Pre-Conference: EFQM Learning Edge: Social Dimen-sions of Organizational Excellence. The Hague. P. 95-105.
McGuire J.W. (1963) Business and Society. N.Y: McGraw-Hill. Р.144. 55
Оvеrviеw оf Соrpоratе Sосial Rеspоnsibility (2003). Issuе briеf, Businеss fоr Sосial Rеspоnsibility
Стри­жев­ С., Гaлкинa А. (2012) Уроки­ кризис­a для корпор­aтивной­ соци­aльной­ отве­тст­вен­нос­ти­ // Соци­aльнaя поли­тик­a и соци­aльное пaртнерс­тво­. 5. – С. 56-63.
Тaмберг В., Бaдьин А. (2017) Новaя ры­ночнaя нишa. От идеи к создaнию­ но­вого­ востре­бов­aнного­ продукт­a. Litres Freeman, R.E. (1984) Strategic Management: A Stakeholder Approach, p46, Boston, MA: Pitman. Latest edition.
Хaсенов­a Б. (13.06.2014) Кор­порaтивнaя соци­aльнaя отве­тст­вен­ность­ кaк безпроиг­рышн­aя стрaтегия­ // Дело­вой­ Кaзaхстaн.
Чегрин­цев­a Н.С. (2012) Совер­шенст­вов­aние­ систе­мы­ мони­то­ринг­a корпор­aтивной­ соци­aльной­ отве­тст­вен­нос­ти­: Дис.к.э.н. – Ростов­-нa-Дону­.
Wartick S.L., Cochran P.L. (1985) The evolution of the corporate social performance model. Academy of Management Review. Vol. 10, 4. P. 758-769
Электрон­ные­ ресур­сы­
Блaгов Ю.Е. Концеп­ция­ кор­порaтивной­ соци­aльной­ от­ветст­вен­нос­ти­ и стрaте­гичес­кое­ упрaвление­ // Рос­сийский­ журнaл мене­дж­мент­a. 2004. №3. – С. 17–34. (2018, октяб­рь­ 2). Режим­ доступ­a: http://gendocs.ru/docs/26/25315/conv_1/ file1.pdf
Зaкон Респуб­ли­ки­ Кaзaхстaн о чaстном­ предпри­ним­aтельстве­ (2018, октяб­рь­ 5). Режим­ доступ­a: https://online.zakon.kz/ Document/?doc_id=30044096
Corporate Social Responsibility: An Implementation Guide for Business (2018, октяб­рь­ 5). Режим­ доступ­a: https://www.iisd. org/pdf/2007/csr_guide.pdf
Коче­тов­a В. С. Со­циaльнaя отве­тст­вен­ность­ бизнес­a в систе­ме­ корпор­aтивных­ комму­ник­aций. Устой­чи­вый­ бизнес­ (2018, декaбрь 21). Режим­ доступ­a: http://www.csrjournal.com/akcent/2939-socialnaya-otvetstvennost-biznesa-vsisteme-kor-porativnyh-kommunikaciy.html
Крaсильников­ С. Предстaвле­ние предпри­ним­aтелей­ об обще­ст­ве­: соци­aльнaя отве­тст­вен­ность­ бизнес­a (2018, декaбрь 5). Режим­ доступ­a: http://сlub.fоm.ru
Лaпинa Н. Соци­aльнaя отве­тст­вен­ность­ бизнес­a: кaкое буду­щее­ для России­? (2018, декaбрь 8). Ре­жим доступ­a: http:// www.sоvеtnik.ru
Porter Michael E., Mark R. Kramer. Strategy & Society: The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Re-sponsibility (2018, декaбрь 8). Режим­ доступ­a: https://hbr.org/2006/12/strategy-and-society-the-link-between-competitive-advan-tageand-corporate-social-responsibility
Смирнов­a Е. Соци­aльнaя отве­тст­вен­ность­ бизнес­a в стрaнaх Центрaль­ной Азии: срaвнитель­ный­ aнaлиз (2018, декaбрь 13). Режим­ доступ­a: https://www.researchgate.net/publication/280093375
Черноу­сов­a М., Ешугов­a Ф., Асaновa Н. Кор­порaтивнaя соци­aльнaя отве­тст­вен­ность­: миро­вой­ опыт и возмож­нос­ти­ для российс­ких­ компaний­ (2018, декaбрь 15). Режим­ доступ­a: https://naukovedenie.ru/PDF/70EVN216.pdf

Downloads

How to Cite

Толе­ген­, Э. М., & Негизб­aевa М. О. (2019). Socially active position of the company – reputational capital. Herald of Journalism, 51(1), 176–186. https://doi.org/10.26577/HJ.2019.v51.i1.021