Репрезентация искусственного интеллекта (ИИ) в кино и медиа

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.26577/HJ.2023.v70.i4.10
        462 150

Ключевые слова:

медиа, кино, теле-программы, кинопроизводство, искусственный интеллект

Аннотация

Мақала жасанды интеллектінің өзектілігі, оның кино және медиа саласындағы атқарып жатқан жұмыстарының маңызына арналған. Зерттеудің өзектілігі қазіргі медиа және кино саласындағы жасанды интеллекттің атқаратын қызметі мен оның ерекшеліктерін саралауда. Жасанды интеллект осылайша бүгінгі күні қоғам тарапынан тренд болып, шығармашылық өкілдерімен бәскелесе алатын, компьютерлік ғылымның бір саласын зерттеуге бағытталады.

Зерттеудің мақсаты – жасанды интеллекттің даму қарқыны мен мүмкіндіктерін зерттеп, зерделеу. Осылайша, ғылыми жұмыста тек шығармашылық еркіндік пен қолтаңбаны жасанды интеллект қаншалықты дәрежеде жүзеге асыра алатындығын бағамдау. Еңбек кино және медиа өнімдердегі жасанды интеллект тақырыбын зерттеген ғалымдардың еңбектеріне шолу жасалына отырып зерттелді.

Бүгінгі таңда жасанды интеллект мәселесі тек компьютерлік ғылым мамандарын ғана емес, сонымен бірге өнер, әдебиет, журналистика, мәдениет мамандарының да қызығушылығын арттырып отыр. Себебі, кей техникалық, адами факторларды басып озған жасанды интеллекттің қоғам үшін пайдасы зор екендігін барша адамзат мойындап отыр. Алайда таяқтың екі ұшы бары секілді жасанды интеллектің өзі болашақта телевизия және кино саласындағы қызметкерлердің жұмыссыз қалуына әкеп соғуы жасырын емес.

Зерттеудің ғылыми идеясы – жасанды интеллект тақырыбын өзге де салалармен байланысын қарастыра отырып, оның өзіндік артықшылықтары мен кемшіліктерін саралау. Осы арқылы телевизия және кино саласындағы еңбектердің дамуы мен ілгерілеуіне нендей үлес қосатындығын аңғаруға болады. Жалпы журналист пен режиссердің, актердің орындарын басқа техникалық құралдар алмастыра алатындығы сараланып, зерделенді.

Жасанды интеллект бүгінгі таңда әр салада жекелей дамып, өзіндік болмысы мен бітімін қалыптастырып келеді. Себебі, заман ағымы соны талап етіп отыр. Әрі қазіргі уақытта бұл үрдіс, қоғам арасына сіңісіп, біте қайнасып кетті. Осы арқылы қоғамды ілгерлетуге, ақпараттарды жариялау мен таратуда, киноөндірістегі техникалық мүмкіндіктердің одан әрі дамуына көмектеседі.

Библиографические ссылки

Bartneck C., “Robots in the theatre and the media,” in Design & Semantics of Form & Movement (DeSForM), Wuxi, China, 2013, pp. 64–70.

Coeckelbergh M., “Technology and the good society: A polemical essay on social ontology, political principles, and responsibility for technology,” Technology in Society, vol. 52, pp. 4–9, Feb. 2018.

Deacon D. and Stanyer J., “Mediatization: key concept or conceptual bandwagon?” Media, Culture & Society, vol. 36, no. 7, pp. 1032–1044, Aug. 2014.

Dirican C., “The impacts of robotics, artificial intelligence on business and economics,” Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 195, pp. 564–573, Jul. 2015

Dong C., Loy C. C., He K. and Tang X., Image SuperResolution Using Deep Convolutional Networks, in IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 38, no. 2, pp. 295-307, Feb. 1, 2016

Dong D., Li B., The development and application of age-defying visual effects technology in The Irishman [J]. Modern Film Technology, 2021(6) pp. 18-24.

Epstein S. L., “Wanted: Collaborative intelligence,” Artificial Intelligence, vol. 221, pp. 36–45, Apr. 2015.

Falasca K., “Political news journalism: Mediatization across three news reporting contexts,” European Journal of Communication, vol. 29, no. 5, pp. 583–597, Jul. 2014.

Fotopoulou A., “Digital and networked by default? women’s organisations and the social imaginary of networked feminism,” New Media & Society, vol. 18, no. 6, pp. 989–1005, Sep. 2014.

Frohlick A., Artificial Intelligence and Contemporary Film Production: A Preliminary Survey. (2022) Available at: https://www.researchgate.net/publication/342978310_Artificial_Intelligence_and_Contemporary_Film_Production_A_Preliminary_Survey

Graham B., How Al is Revolutionising the Film Industry - and What it Means for the Future. Raindance. (2022) Available at: https://raindance.org/how-ai-is-revolutionising-the-film-industry-and-what-it-means-for-the-future/

Hall S., Representation : cultural representations and signifying practices., ser. Culture, media, and identities. London ; Thousand Oaks, Calif. : Sage in association with the Open University, 1997., pp. 78.

Hemer O., Fiction and truth in transition: writning the present past in South Africa and Agentina, ser. Freiburg studies in social antropology: Band 34. Wien : LIT, 2012. 520 p

Hepp A., Hjarvard S., and Lundby K., “Mediatization: theorizing the interplay between media, culture and society,” Media, Culture & Society, vol. 37, no. 2, pp. 314–324, Feb. 2015.

Holder C., Khurana V., Harrison F., and Jacobs L., “Robotics and law: Key legal and regulatory implications of the robotics age (part i of II),” Computer Law & Security Review, vol. 32, no. 3, pp. 383–402, Jun. 2016.

Holder C., Khurana V., Hook J., Bacon G., and Day R., “Robotics and law: Key legal and regulatory implications of the robotics age (part II of II),” Computer Law & Security Review, vol. 32, no. 4, pp. 557–576, Aug. 2016.

How Artificial Intelligence Is Used in the Film Industry. CARRE4. (2020) Available at: https://medium.com/carre4/how-artificial-intelligence-is-used-in-the-film-industry-eeaf91d4165a

How is Al automating the film industry? (2023) Available at: https://www.educative.io/answers/how-is-ai-automating-the-film-industry

Kammer A., “The mediatization of journalism,” MedieKultur: Journal of media and communication research, vol. 29, no. 54, p. 18, Jun. 2013

MacDorman K. F. and Ishiguro H., “The uncanny advantage of using androids in cognitive and social science research,” Interaction Studies, vol. 7, no. 3, pp. 297–337, Nov. 2006.

Mara M. and Appel M., “Science fiction reduces the eeriness of android robots: A field experiment,” Computers in Human Behavior, vol. 48, pp. 156–162, Jul. 2015.

Olah C., Understanding lstm networks. (2015) Available at: https://colah.github.io/posts/2015-08-Understanding-LSTMs/

Olsher D. J., “New artificial intelligence tools for deep conflict resolution and humanitarian response,” Procedia Engineering, vol. 107, pp. 282– 292, 2015

Potter W. J., “Conceptualizing mass media effect,” Journal of Communication, vol. 61, no. 5, pp. 896–915, Oct. 2011.

Rumpala Y., “Artificial intelligences and political organization: An exploration based on the science fiction work of iain m. banks,” Technology in Society, vol. 34, no. 1, pp. 23–32, Feb. 2012

Schech S., Companion to Development Studies. Hoboken : Taylor and Francis, 2014, ch. Culture and development, pp. 42–46

Shkurny A., How Artificial intelligence tools change movies production-Filmustage Blog. (2022) Available at: https://filmustage.com/blog/how-artificial-intelligence-tools-change-movies-production/

Trends M., Making the Impossible Possible in Film Production with Al. Analytics Insight. (2022) Available at: https://www.analyticsinsight.net/making-the-impossible-possible-in-film -production-with-ai/

Young K. L. and Carpenter C., “Does science fiction affect political fact? yes and no: A survey experiment on “killer robots”,” International Studies Quarterly, vol. 62, no. 3, pp. 562–576, Aug. 2018.

Referenses

Bartneck C., “Robots in the theatre and the media,” in Design & Semantics of Form & Movement (DeSForM), Wuxi, China, 2013, pp. 64–70.

Coeckelbergh M., “Technology and the good society: A polemical essay on social ontology, political principles, and responsibility for technology,” Technology in Society, vol. 52, pp. 4–9, Feb. 2018.

Deacon D. and Stanyer J., “Mediatization: key concept or conceptual bandwagon?” Media, Culture & Society, vol. 36, no. 7, pp. 1032–1044, Aug. 2014.

Dirican C., “The impacts of robotics, artificial intelligence on business and economics,” Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 195, pp. 564–573, Jul. 2015

Dong C., Loy C. C., He K. and Tang X., Image SuperResolution Using Deep Convolutional Networks, in IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 38, no. 2, pp. 295-307, Feb. 1, 2016

Dong D., Li B., The development and application of age-defying visual effects technology in The Irishman [J]. Modern Film Technology, 2021(6) pp. 18-24.

Epstein S. L., “Wanted: Collaborative intelligence,” Artificial Intelligence, vol. 221, pp. 36–45, Apr. 2015.

Falasca K., “Political news journalism: Mediatization across three news reporting contexts,” European Journal of Communication, vol. 29, no. 5, pp. 583–597, Jul. 2014.

Fotopoulou A., “Digital and networked by default? women’s organisations and the social imaginary of networked feminism,” New Media & Society, vol. 18, no. 6, pp. 989–1005, Sep. 2014.

Frohlick A., Artificial Intelligence and Contemporary Film Production: A Preliminary Survey. (2022) Available at: https://www.researchgate.net/publication/342978310_Artificial_Intelligence_and_Contemporary_Film_Production_A_Preliminary_Survey

Graham B., How Al is Revolutionising the Film Industry - and What it Means for the Future. Raindance. (2022) Available at: https://raindance.org/how-ai-is-revolutionising-the-film-industry-and-what-it-means-for-the-future/

Hall S., Representation : cultural representations and signifying practices., ser. Culture, media, and identities. London ; Thousand Oaks, Calif. : Sage in association with the Open University, 1997., pp. 78.

Hemer O., Fiction and truth in transition: writning the present past in South Africa and Agentina, ser. Freiburg studies in social antropology: Band 34. Wien : LIT, 2012. 520 p

Hepp A., Hjarvard S., and Lundby K., “Mediatization: theorizing the interplay between media, culture and society,” Media, Culture & Society, vol. 37, no. 2, pp. 314–324, Feb. 2015.

Holder C., Khurana V., Harrison F., and Jacobs L., “Robotics and law: Key legal and regulatory implications of the robotics age (part i of II),” Computer Law & Security Review, vol. 32, no. 3, pp. 383–402, Jun. 2016.

Holder C., Khurana V., Hook J., Bacon G., and Day R., “Robotics and law: Key legal and regulatory implications of the robotics age (part II of II),” Computer Law & Security Review, vol. 32, no. 4, pp. 557–576, Aug. 2016.

How Artificial Intelligence Is Used in the Film Industry. CARRE4. (2020) Available at: https://medium.com/carre4/how-artificial-intelligence-is-used-in-the-film-industry-eeaf91d4165a

How is Al automating the film industry? (2023) Available at: https://www.educative.io/answers/how-is-ai-automating-the-film-industry

Kammer A., “The mediatization of journalism,” MedieKultur: Journal of media and communication research, vol. 29, no. 54, p. 18, Jun. 2013

MacDorman K. F. and Ishiguro H., “The uncanny advantage of using androids in cognitive and social science research,” Interaction Studies, vol. 7, no. 3, pp. 297–337, Nov. 2006.

Mara M. and Appel M., “Science fiction reduces the eeriness of android robots: A field experiment,” Computers in Human Behavior, vol. 48, pp. 156–162, Jul. 2015.

Olah C., Understanding lstm networks. (2015) Available at: https://colah.github.io/posts/2015-08-Understanding-LSTMs/

Olsher D. J., “New artificial intelligence tools for deep conflict resolution and humanitarian response,” Procedia Engineering, vol. 107, pp. 282– 292, 2015

Potter W. J., “Conceptualizing mass media effect,” Journal of Communication, vol. 61, no. 5, pp. 896–915, Oct. 2011.

Rumpala Y., “Artificial intelligences and political organization: An exploration based on the science fiction work of iain m. banks,” Technology in Society, vol. 34, no. 1, pp. 23–32, Feb. 2012

Schech S., Companion to Development Studies. Hoboken : Taylor and Francis, 2014, ch. Culture and development, pp. 42–46

Shkurny A., How Artificial intelligence tools change movies production-Filmustage Blog. (2022) Available at: https://filmustage.com/blog/how-artificial-intelligence-tools-change-movies-production/

Trends M., Making the Impossible Possible in Film Production with Al. Analytics Insight. (2022) Available at: https://www.analyticsinsight.net/making-the-impossible-possible-in-film -production-with-ai/

Young K. L. and Carpenter C., “Does science fiction affect political fact? yes and no: A survey experiment on “killer robots”,” International Studies Quarterly, vol. 62, no. 3, pp. 562–576, Aug. 2018.

Загрузки

Как цитировать

Ibraiymov, A. ., & Aidarbekov, A. . (2023). Репрезентация искусственного интеллекта (ИИ) в кино и медиа. Серия Журналистики, 70(4), 94–106. https://doi.org/10.26577/HJ.2023.v70.i4.10